Jesteś zmęczoną mamą? Mamy na to sposoby!

Przyczyny zmęczenia u mamy

Świeżo upieczonym mamom często dostaje się w złośliwych komentarzach: o, ta znowu w dresie; o, i włosy jakieś nieuczesane; mogłaby zadbać o siebie.. Ale jak tu znaleźć energię do działania, kiedy zostaje ona z ciebie dosłownie wyssana? Poznaj nasze sposoby na relaks dla zmęczonej mamy.

Bycie mamą to praca dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Bycie mamą to życie w ciągłej gotowości do działania. Bycie mamą, choć to najpiękniejsza rzecz, jaka może się wydarzyć, to nie tylko energia płynąca z małych uśmiechów, ale przede wszystkim zmęczenie.

Przyczyny zmęczenia

Świeżo upieczonym mamom często dostaje się w złośliwych komentarzach: o, ta znowu w dresie; o, i włosy jakieś nieuczesane; mogłaby zadbać o siebie.. Ale jak tu znaleźć energię do działania, kiedy zostaje ona z ciebie dosłownie wyssana?

Choć macierzyństwo to niewątpliwie olbrzymi dar i szczęście, to także ciężka praca. Od samego świtu zajmujesz się kimś. Przede wszystkim: fizycznie. Pilnujesz, doglądasz, karmisz, ubierasz, zabawiasz, pierzesz, sprzątasz i gotujesz. Pracujesz fizycznie. I nie tylko, macierzyństwo to także duże obciążenie dla psychiki.

Istnieją dwa rodzaje uczuć, które trzymają człowieka w świadomości: strach oraz niepokój, które wzajemnie się uzupełniają. Mamy, te dwa uczucia mają wstrzyknięte w krew. Kiedy pojawia się w domu dziecko, nawet zwykłe krzesło, okazuje się być urazogennym przedmiotem, z którego zwyczajnie można spaść. Chemikalia, środki do czyszczenia, śmieci, niebezpieczne przedmioty, to wszystko gdzieś czai się po kątach, czyha tylko na swoją ofiarę, a ty, mamo, musisz to przewidzieć. Musisz być ciągle w pełnej gotowości do działania i ochrony swoich dzieci. Non stop z tyłu głowy, w podświadomości, wyłapywać wszelkie niebezpieczeństwa. Wcale się nie dziwię, że jesteś zirytowana, rozdrażniona, a przede wszystkim zmęczona!

I nawet wtedy, kiedy dzień się już skończy, a ty położysz głowę na poduszce, okazuje się, że  to wcale nie koniec. Twoje uszy wyłapują najcichszy dźwięk i wołanie. Czas czuwania trwa wieki!

I co czuje typowa „ Matka Polka” – nie martw się CZUJE ZAPEWNE to co KAŻDA Z NAS.

Czujesz, że czas wyrwać włosy, kopnąć w ścianę i uciec od swojego życia? Potrzebujesz przerwy? Witamy w prawdziwym świecie mam.

Sposoby na relaks dla zmęczonej mamy

Nic się nie martw, są na to sposoby, odpręż się i wypróbuj na sobie. Wypróbuj chociaż dwa punkty z mojej listy!

Sposoby na relaks z dziećmi w pobliżu:

  1. Znajdź czas dla siebie. Minutkę, dwie, pięć. Dziecku nic się nie stanie, kiedy poogląda chwilkę bajkę lub samo pobawi się zabawkami. Zdystansuj się, zostaw telefon , usiądź z boku i zamknij oczy. Daj sobie czas na złapanie oddechu.
  2. Wyjdź na świeże powietrze. Nawet z dziećmi. Skorzystaj z powiewu wiatru, z promieni słońca. Oddychaj.
  3. Poczytaj. Nakryj się ulubionym kocem, zrób ulubionej kawy i oddaj się wyciszającej lekturze.
  4. Wstań szybciej niż dzieci. Te dodatkowe 20 minut o poranku będzie tylko dla Ciebie. Może chwila na ciepły prysznic, może na kawę, w pojedynkę.
  5. Zjedz coś, co uwielbiasz. Każdemu należy się mały grzeszek, czy to w postaci ciasteczka, czekolady a może nawet hamburgera.
  6. Znajdź sobie mini hobby. Rób coś, co nie zajmuje dużo czasu, a pozwoli Ci się odprężyć? Może czytanie, może pisanie albo szydełko?

Sposoby na relaks, gdy nie ma dzieci obok:

  1. Aromaterapia i olejki eteryczne. Zapachami możemy uleczyć naszą duszę i ciało. Powodują, że myślami wracamy do przyjemnych wspomnień, odprężamy się i relaksujemy. Olejek melisowy, bergamotowy, rumiankowy i lawendowy działają uspokajająco i wyciszająco, natomiast olejek z mięty pieprzowej rozjaśnia umysł i nastraja do dalszego działania, także tego z dzieciakami.
  2. Gorąca kąpiel. Nie ma nic przyjemniejszego niż 15 minut w gorącej wodzie, która ukoi nerwy i sprawi, że poczujesz się niezwykle komfortowo. Przygaszone światło, zapalone świeczki i kilka kropli olejku goździkowego, który rozgrzewa i relaksuje. Czy może być coś lepszego? Z takiej kąpieli wyjdziesz jak Bogini.
  3. Herbatka uspokajająca. Relaksujące herbatki to mój faworyt, nie dość, że smaczne, to jeszcze pomagające w ogarnięciu codzienności. Zazwyczaj w ich skład wchodzi mieszanka ziół, wzajemnie się uzupełniających i działających kojąco na organizm. Są to między innymi melissa, lawenda, passiflora i mięta pieprzowa. Takie połączenie wycisza, relaksuje i powoduje, że z każdym łykiem problemy dnia codziennego znikają.
  4. Maseczki. Na rynku istnieje wiele pozycji, które pozytywnie wpłyną na skórę Twojej twarzy. Jeśli jednak chcesz spróbować czegoś nowego, a przede wszystkim naturalnego, zmieszaj żółtko, pół łyżeczki miodu, sok z połowy cytryny oraz odrobinę oliwy. Pozostaw maseczkę przez piętnaście minut na twarzy, przymknij oczy, odpocznij, efekty przyjdą same!
  5. Sport. Aktywność fizyczna to niewątpliwie rzecz, która pozwoli wyrzucić z siebie nadmiar negatywnej energii, a przy tym da pozytywnego kopa i moc endorfin. Godzina treningu tygodniowo, przyczyni się do utrzymania dobrego samopoczucia oraz sylwetki.

Droga Mamo, spróbuj sama. Nie od dziś wiadomo, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dzieci. Jeżeli tylko masz możliwość, daj sobie chwilę na pobycie ze samą sobą. Może któryś z tych sposobów pomoże ci odstresować się i zrelaksować, choć na troszkę. Pamiętaj też, że nie jesteś w tym sama i nieważne jak bardzo jesteś zorganizowana i poukładana, bycie mamą maluchów wymaga zaangażowania i koncentracji. Ale kiedy położysz się do łóżka, pewnie nie raz wspominasz te męczące dni z uśmiechem na twarzy. Bo tak robią mamy.

Autorka:

Monika Kampczyk

http://www.kamperki.com/

Klaudia

2 komentarze

  1. Justyna

    Objawy odwodnienia przy biegunce sucha pieluszka to chyba się wyklucza

    Odpowiedz
  2. Grażyna

    Moja wnuczka skończyła w kwietniu 2 lata. Czasami jej „wyjdzie słowo mama” ale cały czas coś gada ale nie są to słowa.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *